Ordblindeundervisning (25)
Tilpas udvalg
Vælg kategori

Vælg niveau

Alle
Se alle titler
Tilpas udvalg
IndlæserVent venligst…
Indlæser
Serie
Fingernemt er et læse- og stavemateriale til elever, der har behov for at arbejde systematisk med fonologi. Eleverne træner koblingen mellem bogstav...

Fingernemt er et læse- og stavemateriale til elever, der har behov for at arbejde systematisk med fonologi. Eleverne træner koblingen mellem bogstav og lyd, og hvert hæfte bygger videre på det foregående i forhold til læse- og staveudviklingen. Der er en mindre progression i hvert enkelt hæfte.

Fingernemt bygger på den multisensoriske tilgang ’tapping’, hvor eleverne lærer at lydere og huske med fingrene. På den måde får eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for, hvad der sker, når lyde sættes sammen.

Serie
Lydretten er et diktatmateriale, hvor eleverne arbejder med lydrette og ikke-lydrette ord. De fire elevhæfter henvender sig til elever i indskolinge...

Lydretten er et diktatmateriale, hvor eleverne arbejder med lydrette og ikke-lydrette ord.

De fire elevhæfter henvender sig til elever i indskolingen og på mellemtrinnet og er særligt egnet til undervisning af ordblinde elever og elever med fonologiske vanskeligheder.

Hvert hæfte indeholder ti diktater på tre niveauer med differentieret støtte. Hver diktat har tilknyttet to øvesider, hvor eleverne arbejder direkte med diktatordene.

Lydretten er bygget op omkring staveudviklingstrinnene 2-4. I de to første hæfter træner eleverne korte og længere lydrette ord. I hæfte 3 introduceres de ikke-lydrette ord, og i det sidste hæfte træner eleverne morfemer.

Serie
Ord er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder. Med andre ord henvender materialet sig specifikt til ele...

Ord er et undervisningsmateriale til elever med ordblindhed eller fonologiske vanskeligheder. Med andre ord henvender materialet sig specifikt til elever, som er testet i enten ’gul’ eller ’rød’ kategori i Den tværgående ordblindetest.

I Ord undervises eleverne i tre relevante ordlæse- og stavestrategier med det formål at bibringe dem solide og overskuelige strategier til at læse og stave ord. Ord 1 er det første af fem elevhæfter i serien Ord, og eleverne vil i dette hæfte arbejde med at læse og stave lydrette enstavelsesord.

En grundlæggende strategi i Ord er den multisensoriske teknik, ’tapping’, der hjælper eleverne med at fastholde bogstavernes lyde i arbejdshukommelsen. Herudover giver strategien eleverne en taktil/kinæstetisk fornemmelse for syntese, altså at lydene kan samles til en sammenhængende lydstreng i form af stavelser og ord.

Ord understøtter elevernes brug af læse-skriveteknologier som fx ordforslagsprogrammer, fordi læse- og stavestrategierne i Ord gør det lettere for eleverne at vælge fx den rigtige bøjningsform eller den rigtige vokal.

Ord kan anvendes fra 3. klasse og fremefter. Materialet er også velegnet til OBU (ordblindeundervisning for voksne), fordi det arbejder systematisk med både skriftens principper for lyde og med skriftens princip for morfemer.

Se også serien WORDS

3.-7. klasse

Sider