IndlæserVent venligst…
Indlæser
Del af forlagshuset Lindhardt og Ringhof

/
148 , 00 kr.
185 , 00 kr.
Forpligtende elevteam

Forpligtende elevteam

hvor svært kan det være, metode til fagligt udviklende elevsamarbejde

Denne bog er et bud på en måde at organisere skolens elever, lærere og forældre på, så undervisningspraksis bliver mere spændende og mere udviklende. Bogen giver også et bud på en metode til at komme så tæt på de problemstillinger, der er eller kan være i klasserne eller årgangsundervisningen. I starten er det en krævende metode, fordi elevteamet skal bruge tid til at etablere sig, men ved regelmæssig og konsekvent brug og anvendelse, helst fra skoleårets start, vil det efter nogle måneder give lærerne fornyet overskud og energi.

Tankerne bag modellen og metoden udspringer i ønsket om at sætte elevernes dannelse og demokrati-forståelse øverst på den pædagogiske dagsorden. Organisationen af elever i elevteam bygger på en erkendelse af, at der i ethvert samspil med andre hele tiden skal være en forståelse for, hvad der foregår mellem implicerede parter, hvilket mønster hele samspillet har, og hvilken relation det enkelte individ har til de andre i teamet.

Forpligtende elevteam er en arbejdsmodel, en måde at organisere eleverne til demokratisk dannelse, en metode til fagligt udviklende elevsamarbejde og en hjælp til at nå de faglige mål gennem elevansvar.

Bogen indeholder tekster om følgende temaer:
• Progression i dannelse
• Lærerautoritet – lærerpersonlighed
• Sociale kompetencer
• Organisation
• Struktur
• Elevteam
• Konflikter som springbræt
• Faste forpligtende team
• Elevteam – mål og vision
• Skolens demokrati og dannelsesprojekt
• Eleverne og deres medbestemmelse
• Forældrene og deres medbestemmelse

1. udgave 2014



Lektørudtalelsen lød blandt andet:

”En rigtig god lille fagbog, der med sit enkle, præcise sprog og sine klare formuleringer, kommer med et godt bud på, hvad der ville kunne virke godt i en skole, hvor såvel det dannelses- som det læringsmæssige er bærende. Bogen argumenterer godt for sine synspunkter, og sammenholdt med de mange praksisnære eksempler, udstråler den autoritet.”

”Bør anskaffes til bibliotekerne, da bogen også kan have interesse for ikke-faglige brugere fx forældre og andre med interesse for emnefeltet.”

 

Boy Olesen, Lektørudtalelse (15/07) 5 152 413 6 (BS)

Folkeskolen skrev blandt andet:

”De fleste udfordringer kan løses, hvis man har et godt lærerteamsamarbejde. Men med eleverne? Hvordan kan man arbejde med elevteam i skolen? Det får vi her et bud på!”

”Hånden på hjertet: Jeg har før, under og efter læsningen gjort mig en hel del overvejelser, i forhold til hvad jeg selv som lærer i folkeskolen egentlig synes om arbejdsmodellen. Jeg er ikke helt afklaret. På den ene side er der nogle meget spændende perspektiver i at lade eleverne arbejde struktureret og meget målrettet med udviklingen af det gode team. Her er bogen en komplet manual med alt lige fra konkrete spørgsmål til diskussion i elevteamene til et udkast til forældrebrev om dannelsessamtalen. På den anden side har jeg blandt andet svært ved at tænke mine egne elever ind i så få samarbejdskonstellationer i løbet af et helt skoleår og finde tiden til afholdelsen af det anbefalede antal dannelsessamtaler.

Men måske skal jeg i virkeligheden bare kaste mig ud i det?”

Christina Krolmer, Folkeskolen 26. marts 2015



Forfatter(e): Krista Poulsen Tjalve
ISBN: 978 87 7607 959 8

Læs mere >

< Læs mindre

På lager
ISBN:
9788776079598
Forlag: SP Forlag 1. udg.
06. jan. 2015
64 sider
Fag: Socialpædagogik Niveau: Voksenhenvendt Redaktør: Jesper Lyders Andersen
185 , 00 kr.
148 , 00 kr.
Prisen er inkl. moms
Prisen er ekskl. moms