Dette er et engangshæfte til undervisning af elever i indskolingen med dyslektiske eller fonologiske vanskeligheder.
Tilgang
Fingernemt er et læse- og stavemateriale til elever, der har behov for at arbejde systematisk med fonologi. Eleverne træner koblingen mellem bogstav og lyd, og hvert hæfte bygger videre på det foregående i forhold til læse- og staveudviklingen. Der er en mindre progression i hvert enkelt hæfte.
Fingernemt bygger på den multisensoriske tilgang ’tapping’, hvor eleverne lærer at lydere og huske med fingrene. På den måde får eleverne en taktil og kinæstetisk fornemmelse for, hvad der sker, når lyde sættes sammen.
Indhold
Fingernemt hæfte 4 er det femte af seks elevhæfter i serien, og eleverne arbejder med ’tapping’ af ord med konsonantklynger.
Hæfterne er bygget op over 12 ordtyper:
ti-fil-klo-alt-snus-hals-bio-feta-fasan-altan-taske-flaske
Hver ordtype skal beherskes af eleven, før en ny introduceres. Denne ordprogression betyder, at eleven bliver bedre og bedre til at forstå og benytte det fonematiske princip for enkeltbogstaver. Gradvist vil eleven bruge tappeteknikken efter behov til både læsning og skrivning.
Share this page