Hvordan kan personalet i dagtilbuddene opnå sikkerhed for, at de har øje for de børn, som pædagogerne skal foretage en 3-årssprogvurdering af? Her er en hjælpende hånd! ...
Begrebsforståelse – grundlag for begynderindlæring er en kortlægning af begrebsdelen af børns forudsætninger for læring. Skemaet er udformet som en cirkel, hvor børnenes ...
For at forstå verden omkring sig har barnet brug for at tænke i begreber. Et barn, som mangler nogle af de grundlæggende begreber, kan få store vanskeligheder, når det be...
DLB-kendskab er udviklet i Dansk Videnscenter for Ordblindhed. Det er et iagttagelsesmateriale i form af en gruppeprøve, som børnehaveklasselederen står for. Gruppeprøven...
Et materiale til indsamling af "styret spontan tale" til brug ved vurdering af børns sprogfunktion i forbindelse med den rutinemæssige logopædiske undersøgelse.Materialet...
Sætningsfuldendelse er et let tilgængeligt og let anvendeligt udredningsmateriale, der kan strukturere en dialog på områder, som børn og unge kan have svært ved at tale ...
TRAS står for Tidlig registrering af sprogudvikling. TRAS-materialet er udviklet og afprøvet i Norge. Erfaringer viser at tidlig og målrettet indsats for sprog og læsning...
Tras-materialet er beregnet til at følge småbørns sprogudvikling (2-5 år). Vejledningen er en hurtig indføring i Tras-skemaet. Den er skrevet til pædagoger, sundhedsplej...
Undersøgelser har vist, at børn med store sansemotoriske vanskeligheder kun sjældent vokser fra det. Vanskeligheder med motorik og sanseintegration påvirker ofte barnets...
TrasMo hjælper til at identificere børn, der er i risiko for ikke at udvikle de vigtige sansemotoriske færdigheder. TrasMo-skemaet er til brug ved registrering af, hvorda...